FUNDACJA

Gaudeix

Niniejsza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis i wykorzystanie . Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, zapoznaj się z naszą polityką prywatności

Repertuar

Nasz repertuar jest skomponowany z utworów napisanych specjalnie na ten unikatowy zespół, a także z aranżacji utworów bliskich sercom naszych słuchaczy. Dobór repertuaru jest sprawą priorytetową, z jednej strony umożliwiającą uczestnikom wydarzenia spokojne wejście w świat kultury wysokiej w postaci muzyki klasycznej, a z drugiej – pozwalającą im się otworzyć na emocje płynące z muzyki i wręcz dać się im ponieść.

Bardzo ważne dla nas jest stworzenie atmosfery, przemiany prywatnej przestrzeni w salę koncertową, właścicieli ogródka w gospodarzy koncertu, a całości wydarzenia w rytuał, który prowadzi do zbliżenia społeczności sąsiedzkich i umożliwia przeżycie wspaniałych momentów ludziom, którzy są skazani na niemożność uczestniczenia w głównym nurcie życia artystycznego.

Kwartet

Współczesny świat jest szybki i dynamiczny. Nieustannie docierają do nas informacje we wszystkich postaciach, otacza duży hałas, nieustannie się spieszymy i żyjemy intensywnie. Mamy mało czasu i energii na otwarty, empatyczny kontakt z innymi. Pojawia się izolacja, samotność.

Działkowy lub przydomowy ogródek to miejsce wytchnienia, odpoczynku. Zielona oaza, która koi przebodźcowany umysł, pozwala głęboko odetchnąć, otula spokojem, daje radość i poczucie bezpieczeństwa. Te pozytywne emocje, jak również otwartość na doświadczanie są fundamentalne podczas koncertów muzyki klasycznej.

Przy organizowaniu koncertów wykorzystujemy przede wszystkim kwartet smyczkowy. Możliwości brzmieniowe tego zespołu maja ogromną rozpiętość, od wyrafinowania solistycznego do mocy orkiestry kameralnej.

Jesteśmy twórcami Kwartetu Jagiellońskiego, z którym od roku 1993 przez ponad ćwierć wieku koncertowaliśmy w wielu miejscach w kraju, Europie, nawet w Azji. Braliśmy udział w wielu festiwalach muzyki kameralnej Muzyka w Starym Krakowie, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Kwartetów Smyczkowych w Radomiu, Festiwal Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwal d’Art Slave w Paryżu. Współpracowaliśmy z Filharmonią Krakowską, Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Towarzystwem Muzycznym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Krakowie w trakcie Roku Karola Szymanowskiego, Operą Krakowską. Dokonaliśmy prawykonań dzieł muzyki kameralnej, I Kwartetu Smyczkowego prof. Marka Stachowskiego, II Kwartetu Pawła Łukaszewskiego, polskie prawykonanie wraz z Jadwigą Rappe Kuszenia św. Antoniego Wernera Egka na alt i kwartet smyczkowy. We współpracy z PWM i firmą DUX nagraliśmy komplet kwartetów smyczkowych prof. Marka Stachowskiego, płyta ta nominowana została do nagrody Fryderyk 2000.

Graliśmy w wielu małych ośrodkach, gdzie dzięki naszym koncertom publiczność mogła zapoznać się z muzyką klasyczną, z brzmieniem kwartetu smyczkowego i zmierzyć się z obcowaniem z kulturą wysoką. Dzisiaj chcemy to umożliwić osobom, które z różnych względów nie mogą brać udziału w głównym nurcie kulturalnym.

Dlaczego ogródki

Umiejscowienie tego wydarzenia w przestrzeni prywatnej, w prywatnym ogródku, który przez to staje się przestrzenią publiczną łączy wiele ważnych aspektów. Warte podkreślenia są:

  • Tworzenie i umacnianie społeczności sąsiedzkich;
  • Możliwość aktywnego uczestniczenia w tej ciekawej formie życia artystycznego jednocześnie oswajając uczestników z brzmieniem klasycznego zespołu w repertuarze zarówno stricte jak i mniej klasycznym.

Jak działamy

Poprzez tworzenie wielowarstwowych relacji, zarówno między wykonawcami i odbiorcami, jak i pomiędzy sama publicznością, integrowanie społeczności biorących aktywny udział w wydarzeniu.
Muzyka klasyczna niesie z sobą specyficzny rodzaj odbioru. Uczestniczenie w koncertach jest rodzajem rytuału. zdecydowanie odmiennym niż w popularnych rodzajach muzyki. Również sam przebieg harmoniczny utworów pomaga uruchomić wyobraźnię i uwolnić emocje.

Gaudeix

Pełnego znaczenia słowa pochodzącego od katalońskiego czasownika gaudir nie można dosłownie i jednoznacznie przetłumaczyć na język polski.

Gaudeux oznacza bowiem radość i przeżywanie chwili w całym jej pięknie, w całej jej głębi. Świętowanie w jego szerokim znaczeniu. Stało się ono symbolem naszej idei, bo czyż nie jest świętowaniem spotkanie z muzyką w jej klasycznym wymiarze!

Współczesny świat organizowany jest przez młodych i dla młodych. Sprawia to, że Seniorzy często czują się wyalienowani, zagubieni, samotni. Tempo życia sprawia też, że trudno jest nawiązać relacje sąsiedzkie.

Fundacja GAUDEIX wykorzystuje rolę jaką muzyka – szczególnie klasyczna – odgrywa w funkcjonowaniu społecznym człowieka. Zgodnie z nasza idea, miejscem koncertów są przydomowe ogródki, które na czas trwania wydarzenia zamieniają się w sale koncertowe. Otwieranie prywatnej przestrzeni na koncerty muzyki klasycznej ma na celu pomoc w budowaniu małych i większych wspólnot sąsiedzkich, oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu u osób, które z różnych przyczyn nie mają dostępu do głównego nurtu muzyki klasycznej.

Repertuar

Nasz repertuar jest skomponowany z utworów napisanych specjalnie na ten unikatowy zespół, a także z aranżacji utworów bliskich sercom naszych słuchaczy. Dobór repertuaru jest sprawą priorytetową, z jednej strony umożliwiającą uczestnikom wydarzenia spokojne wejście w świat kultury wysokiej w postaci muzyki klasycznej, a z drugiej – pozwalającą im się otworzyć na emocje płynące z muzyki i wręcz dać się im ponieść.

Bardzo ważne dla nas jest stworzenie atmosfery, przemiany prywatnej przestrzeni w salę koncertową, właścicieli ogródka w gospodarzy koncertu, a całości wydarzenia w rytuał, który prowadzi do zbliżenia społeczności sąsiedzkich i umożliwia przeżycie wspaniałych momentów ludziom, którzy są skazani na niemożność uczestniczenia w głównym nurcie życia artystycznego.

Kwartet

Współczesny świat jest szybki i dynamiczny. Nieustannie docierają do nas informacje we wszystkich postaciach, otacza duży hałas, nieustannie się spieszymy i żyjemy intensywnie. Mamy mało czasu i energii na otwarty, empatyczny kontakt z innymi. Pojawia się izolacja, samotność.

Działkowy lub przydomowy ogródek to miejsce wytchnienia, odpoczynku. Zielona oaza, która koi przebodźcowany umysł, pozwala głęboko odetchnąć, otula spokojem, daje radość i poczucie bezpieczeństwa. Te pozytywne emocje, jak również otwartość na doświadczanie są fundamentalne podczas koncertów muzyki klasycznej.

Przy organizowaniu koncertów wykorzystujemy przede wszystkim kwartet smyczkowy. Możliwości brzmieniowe tego zespołu maja ogromną rozpiętość, od wyrafinowania solistycznego do mocy orkiestry kameralnej.

Jesteśmy twórcami Kwartetu Jagiellońskiego, z którym od roku 1993 przez ponad ćwierć wieku koncertowaliśmy w wielu miejscach w kraju, Europie, nawet w Azji. Braliśmy udział w wielu festiwalach muzyki kameralnej Muzyka w Starym Krakowie, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Kwartetów Smyczkowych w Radomiu, Festiwal Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwal d’Art Slave w Paryżu. Współpracowaliśmy z Filharmonią Krakowską, Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Towarzystwem Muzycznym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Krakowie w trakcie Roku Karola Szymanowskiego, Operą Krakowską. Dokonaliśmy prawykonań dzieł muzyki kameralnej, I Kwartetu Smyczkowego prof. Marka Stachowskiego, II Kwartetu Pawła Łukaszewskiego, polskie prawykonanie wraz z Jadwigą Rappe Kuszenia św. Antoniego Wernera Egka na alt i kwartet smyczkowy. We współpracy z PWM i firmą DUX nagraliśmy komplet kwartetów smyczkowych prof. Marka Stachowskiego, płyta ta nominowana została do nagrody Fryderyk 2000.

Graliśmy w wielu małych ośrodkach, gdzie dzięki naszym koncertom publiczność mogła zapoznać się z muzyką klasyczną, z brzmieniem kwartetu smyczkowego i zmierzyć się z obcowaniem z kulturą wysoką. Dzisiaj chcemy to umożliwić osobom, które z różnych względów nie mogą brać udziału w głównym nurcie kulturalnym.

Dlaczego ogródki

Umiejscowienie tego wydarzenia w przestrzeni prywatnej, w prywatnym ogródku, który przez to staje się przestrzenią publiczną łączy wiele ważnych aspektów. Warte podkreślenia są:

  • Tworzenie i umacnianie społeczności sąsiedzkich;
  • Możliwość aktywnego uczestniczenia w tej ciekawej formie życia artystycznego jednocześnie oswajając uczestników z brzmieniem klasycznego zespołu w repertuarze zarówno stricte jak i mniej klasycznym.

Jak działamy

Poprzez tworzenie wielowarstwowych relacji, zarówno między wykonawcami i odbiorcami, jak i pomiędzy sama publicznością, integrowanie społeczności biorących aktywny udział w wydarzeniu.
Muzyka klasyczna niesie z sobą specyficzny rodzaj odbioru. Uczestniczenie w koncertach jest rodzajem rytuału. zdecydowanie odmiennym niż w popularnych rodzajach muzyki. Również sam przebieg harmoniczny utworów pomaga uruchomić wyobraźnię i uwolnić emocje.

Gaudeix

Pełnego znaczenia słowa pochodzącego od katalońskiego czasownika gaudir nie można dosłownie i jednoznacznie przetłumaczyć na język polski.

Gaudeux oznacza bowiem radość i przeżywanie chwili w całym jej pięknie, w całej jej głębi. Świętowanie w jego szerokim znaczeniu. Stało się ono symbolem naszej idei, bo czyż nie jest świętowaniem spotkanie z muzyką w jej klasycznym wymiarze!

Współczesny świat organizowany jest przez młodych i dla młodych. Sprawia to, że Seniorzy często czują się wyalienowani, zagubieni, samotni. Tempo życia sprawia też, że trudno jest nawiązać relacje sąsiedzkie.

Fundacja GAUDEIX wykorzystuje rolę jaką muzyka – szczególnie klasyczna – odgrywa w funkcjonowaniu społecznym człowieka. Zgodnie z nasza idea, miejscem koncertów są przydomowe ogródki, które na czas trwania wydarzenia zamieniają się w sale koncertowe. Otwieranie prywatnej przestrzeni na koncerty muzyki klasycznej ma na celu pomoc w budowaniu małych i większych wspólnot sąsiedzkich, oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu u osób, które z różnych przyczyn nie mają dostępu do głównego nurtu muzyki klasycznej.